Sunday, 31 October 2010

CHAPTER 13-yang kite lupa

manusia..

utk ape mereka diciptakan di bumi?

Allah kate,manusia diciptakan untuk:
1.utk menjadi hamba;kuli;orang suruhan Allah 24 hours/7 days and night (51:56)
2.utk menjadi khalifah[pemakmur bumi] (2:31)

malaikat hairan "Kenape nk jadikan di bumi itu orang yg akan buat kerosakan dan melakukan pertumpahan darah?sedangkan kami di sini bertasbih memujiMU dan mensucikanMU?

Allah kate "sesungguhnye,Aku tahu ape yang kamu tak tahu,"

mungkin ade yang penah tahu dan penah belajar pasal tujuan hidup nih..mungkin juge ade yg belom penah dgar..

tapi

sebelum belajar pasal tujuan hidup, belajar dulu asal usul diri sendiri..

manusia..

siape mereka?

siape kite?

tanah?
pelajar?
anak?
suami?
isteri?
sahabat?

dalam byk2 bnde yg terlintas di fikiran tuh,ade tak terlintas perkataan

ROH

ye,roh..kite selalu nampak turab(tanah) di sekeliling kite..tanah yg sememangnye tanah dan tanah yg telah dimodifikasi menjadi manusia..kdg2,kite selalu lebih mnyayangi tanah drp roh kite sendiri..kadang2 kite lebih peka akan perubahan tanah drp perubahan roh kite..

ok,sekarang cube lihat tubuh badan anda..tangan anda..jari anda..muke anda..sedarkah anda bhw badan yg drp tanah ini sebenarnye HANYALAH satu mekanisme utk memudahkan urusan seharian hidup kite sbg hamba Allah dan khalifah?

mcm robot bukan?

hakikatnye,robot nilah yang kite gunekan utk menerima nikmat,utk menerima ujian,utk menerima ganjaran,untuk menerima hukuman..robot ni yg kite gune dr dalam rahim sampailah hari kebangkitan nanti..robot ni jugelah kite kene tentukan utk berase aman di padang mahsyar atau tidak..

hakikatnye,kite ta pena mati..kan?kite dicipta dan akan hidup selamanye..macam islam..cume ade jalan masok,tp takde jalan keluar..mcm tulah kite..akan hidup dan tak akan mati..kite cume berpindah dr satu alam ke alam yg lain..subhanallah..

kite datang dr Allah,dan kite akan kembali kepade Allah..ye,kite tahu itu..kite dtg dr Allah,dalam keadaan yg suci drp dosa..cube bygkan,sebuah roh yg suci dan penuh cahaya..kemudian,kite masok dalam robot yg dibuat khas utk kite..then,kite buat perjanjian dgn Allah..

Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuban kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengata-kan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"

ditentukan 4 perkare-ajal,rezeki,amalan,bahagie atau derita
lepas tuh,kite travel kedunia..macam2 kite lalui kat dunia..kat dunia ni lah kite sepatotnye mainkan peranan kite yg telah ditugaskan..kat dunia nilah tempat kite nk cari redha dan rahmat Allah..tapi,hakikatnye,ramai yg lupe 2 tugas penting nih..bile manusia lupe tugas mereka,maka berlakulah kerosakan dan pertumpahan darah..

sampai mase yg ditentukan,kite masok dalam tanah..dalam tanah,walaupon masih di bumi,kite rase alam nih lain dr yang lain..alam yg diceritakan sangat mengerikan..alam nih dpanggil alam barzakh..alam nih ta macam kat dunia,kalo nk air,kite order jep..tak pon,amik kat water cooler..kalo sunyi,kite ley bukak facebook,tak pon lepak ngan kawan2..tapi kat alam nih,kite sorang2 jep..lau ade kawan pon ta ley di ajak bercakap mcm cacing,ulat dsb..,da la sunyi,kene jawab soalan lak tuh..tp soalan tu kalo nk jawab pon kene ade amalan baik dulu..lg,alam nih gelap..ta mcm kat dunia,kalo gelap terus tekan plak,tak pon amik torch light ke,lilin ke,hp ke..lagi satu paling ta besh,alam nih sempit..kite ta bebas bergerak mcm kat dunia..tapi,keadaan2 tuh semua,ikut amalan kitela bagaimana Allah menilai..wallahua'lam

lepas da lame kat dalam tanah,kite dbangkitkan..kite pergi padang mahsyar..kalolah kite ley tgok betapa dahsyatnye hari itu,mesti kite da ta sanggup buat dosa dah..mase tuh,kite hidup beramai2..tapi,yg ta beshnye,hidup beramai2 nih ta seseronok mcm kat dunia..sbb,kat padang mahsyar,sume org nk blame org lain..sume org sibuk pk diri sendiri..mase nilah,kite di tentukan..syurga atau neraka..

mase tuh,adekah rupe kite sebagaimane kite dilahirkan ke dunia?adakah roh kite sesuci dan bercahaya mcm mule2 kite dtg dr Allah? cube bayangkan,seorang budak kecik yg keluar dr rumah dgn pakaian bersih..dy pergi main bola sepak dgn kawan2 dy kat padang..bile balik,baju dy yg bersih tuh da jadik kotor dan berbau..mesti mak marah kan?kalo ta marah pon,mesti emak membebel kan?

macam tu lah kite..nanti..

ye,mmg susah nk kembali pd Allah dlm keadaan sesuci itu..mmg susa nak elak wat something yg Allah takkan marah same ade sedar atau tidak..

selagi ade mase
selagi nyawa ta sampai ag di kerongkong
selagi matahari belum terbit dr barat
selagi itu ade ruang utk kite bertaubat~

----------***-----------***-------------***-----------***

"ya Allah,berikanlah cintaMU kepada kami
jadikanlah orang yang mencintaiMU mencintai kami
jadikanlah kami mencintai sesuatu yang membawa kepada kecintaanMU
dan jadikanlah cintaMU lebih kami sukai drp segelas air"
(doa rabiatul adawiyah)

p/s : im not perfect,please do correct me,any mistakes i have done..

0 reaction:

Follow by Email

 

BingKiSan Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template