Wednesday, 9 February 2011

CHAPTER 48-rahmat ALLAH

sebelom2 nih..pade suatu mase dahulu..pade ketika aku belom kenal dunia yang seluruhnye..ok,sekarang pon aku belom kenal habis kenal dunia yang seluruhnye..mase tuh,ape yang aku tahu..aku nak tahu semua bende yang berlaku kat sekeliling aku..nak tuntut ilmu banyak2..nak jadik lebey pandai drp semua orang(terpesong dr tujuan sebenar seorang hamba)

bukan utk bajet bile nak jadik pandai..aku cume ta ley terima kekalahan..aku mmg ta ske kalah..dalam apepon..berdebat,pelajaran,hidup,perhatian,tanggungjawab..tu semua..dan yang paling aku ta suke kalah,dalam ilmu..aku pantang betul kalau dengar ade orang lebey tahu something drp aku lagi2 bab agame..mmg aku carik orang tuh sapai lubang cacing (sah2 menipu)..dah tuh,bukan nak belajar dgan orang yang da pandai tuh,,tapi tetap gak nak belajar dgn cikgu..ego gila dgan kawan2..

tu kesah suatu mase dahulu..sebelom aku belajar betape seronoknye berkongsi sebenarnye..sebelom aku tahu,bestnye hidup beramai2..sebelom aku sedar,yang aku ta ley hdup sorang2 dalam dunia nih..tanpe mereka..aku takkan rase nak bersaing..takkan rase tercabar..takkan rase nak menang..lihat,betape berjasenye mereka dalam hidup aku..

terima kasih..

dan aku pernah terfikir,ape hukum seseorang tuh yang tahu byk ilmu tapi ta diamalkan..

dan aku terus tertanye2 sampailah suatu hari tuh..baru2 nih jep..aku terjumpe satu hadis..hadis nih hadis dhoif..hadis yang lemah tapi still boleh diterima lagi cume ta ley dijadikan hujah..hadis tuh berbunyi

"orang yang bertambah ilmunye tapi ta bertambah amalnye sesungguhnye dy jauh drp rahmat ALLAH"

scary?please don't freak out..

rahmat ALLAH lebih luas dan lebey besar drp dosa2 kite sebenarnye..
rahmat ALLAH yang membawa kite ke syurga..
rahmat ALLAH yang menyebabkan kebaikan berleluasa..

aku ta layak cakap pasal nih sebenarnye..sebab aku ade ilmu tapi ta semua aku amal..

tapi kan,kalaulah seseorang itu perlu menjadik sempurna sebelom dy boleh menyampaikan sesuatu ilmu atau dakwah,bile dakwah tuh akan berjalan?

sedangkan tiade manusia yang sempurna dalam dunia..yang ade,hanyalah manusia yang berusaha ke arah kesempurnaan..kesempurnaan yang tak akan dapat sampai bile2..kekurangan itu unik sebenarnye kan?

ok,aku tatau nak buat kesimpulan ape..korang pikirlah sendiri..just,amalkan ilmu yang kite dapat sekadar yang kite mampu..bak kate RASULULLAH,kalau kamu ta boley amalkan islam secare keseluruhannye,amalkanlah setakat yang kamu mampu..

avoid futur(peningkatan iman secare mendadak dan turunnye juge mendadak) dan istiqamahlah..insya ALLAH..

ok,ade tym,aku citer pasal futur pule..insya ALLAH

KAKI SEMBANG

© SURA HAMBA
Maira Gall