Sunday, 13 February 2011

CHAPTER 50- valentine dan amir

aku berjalan2 dengan mode perlahan di pusat beli-belah-dan-window-shopping sambil melihat orang sekeliling yang turut same2 berjalan..cume bezanye,ade yang seiring,belakang dan depan aku dan ade juge yang bertentang arah dengan aku..di situ,ade juge mereka yang sibuk mempromosikan barang2 mereka utk dijual..tak lupe juge kepade peniage2 yang duduk dengan muke bosan menunggu pelanggan datang memberinye duit..sedang sibuk melihat sekeliling,aku dikejutkan dengan aksi kanak2 kecil yang berlari-lari saling mengejar melepasi sisiku dan si ibu yang penat memanggil-manggil mereka agar kempbali ke sisinye..kasihan..

sedang berjalan,aku ternampak sebuah kedai aiskrim di hadapanku..lalu,aku pun menelan air liuh kerane kehausan..bukan..aku menelannye kerane terliur membayangkan kesedapan aiskrim tersebut..hari nih bukan bulan puase,make ta salah kalau nak makan depan orang ramai..make aku pon memandang seseorang yang dari tadi setia berjalan di sebelahku..oh ye,hari itu,aku tidak berseorangan..dan aku ta biase berseorangan sebenarnye..selalunye aku ditemani oleh beberape orang teman yang satu kepale dganku..orang alim selalu kate..sefikrah..cewah..tapi hari ini istimewa..istimewa kerane ditemani oleh seorang teman..teman yang rapat denganku dan selalu menjadi tempat aku meluahkan rasa di kala suka dan duka..aku selalu keluar dgan dy..sepatotnye tak lah menjadi sebuah date yang istimewa kan..tapi bezanye pade ketika itu ialah,aku dan dy adela sepasang kekasih..

gambar nih terlalu sweet
name dy amir(bukan name sebenar)..kitorang rapat sejak di sekolah menengah..apetah lagi bile kitorang masok ke universiti yang same..dy sangat baik dan penyayang dan memahami dan ta pernah give up support aku dan ta pernah bosan dengar setiap cerita aku walaupon kadang2 bosan..aku ta sedar akan kepentingan dy pade aku sampailah aku putus couple dengan seorang lelaki gila bernama hairi(bukan name sebenar juga)..hairi seorang yang bodoh utk dijadikan seorang teman hidup..memang akan jadi bodoh sape2 yang bercouple dengan dy..ok,aku tahu aku ta patot kutuk dy lebey2..even bercouple,aku masih lagi mempunyai akal fikiran yang waras bahawe sesunggunye berzina itu haram..ye,selepas melihat betape menderitanye melihat kak ngah di hospital menjalani rawatan selepas keguguran,make aku pasang niat itu stay away dr segale bende macam tuh..walaupon ade bende yang boleh mencegah drp hamil,tapi aku bukanlah bodoh utk bg tubuh mcm tuh jep pade lelaki..

aku kasihan melihat kak ngah dan abang lan yang kehilangan baby mereka..tapi mak aku dengan relax berkate, "tape,korang mude lagi..byk mase lagi nak beranak"..oh,sungguh cool mak aku..
 berbalik pade cerita aku berjalan2 tadi..ketika aku memandang amir,dy turut memandang aku..aku melemparkan senyuman penuh makne kepadenye.." nak aiskrim kan?" tekanye..aku hanya mengangguk penuh riang..antare byk sebab,sebab yang itulah buat aku makin sayang pade amir..dy paham setiap kemahuan aku..walaupon dy bukan seorang llk yang byk cakap..kadang2,dy paham aku dengan hanye memandang atau melihat perbuatan aku..oh,betape ironinye..

setelah membeli aiskrim,kitorang pon mengambil tempat duduk yang berdekatan..aku duduk dengan berhati-hati..mane tahu ade duit kat tepi2 kerusi tuh boleh kutip..ok,merapu..hari tuh,aku ta makan ais krim dengan tangan aku..tapi amir yang suap..oh,sungguh sweet..dan bile ade aiskrim yang comot,amir akan lap dengan tisu yang diberi..aku menjadi malu bile amir menatap wajahku ketika dy mengelap daguku yang comot..walaupon hari2 dy buat macam,still..aku rase malu jugak..

sambil melihat orang2 yang lalu lalang,termasuklah beberapa pasangan lelaki dan perempuan yang turut berjalan2 seperti kami yang mahu meraikan hari yang bertuah ini..tibe2,amir membawa aku kembali ke suatu mase lalu dengan ingatan dan bukannye dengan mesin mase..mase pada  ketika pade hari aku telah rasmi menjadi kekasihnye..hari tuh,adela hari special utk setiap pasangan kekasih dan hanya disambut setahun sekali..ye,aku yakin sume orang tahu itu..make aku dengan excitednye membeli dan membungkus hadiah cantik2 utk diberikan kepade amir..
sekadar hiasan

amir mase sekarang..hensem kan?
sepatotnye hari tuh menjadi part paling gembira tapi bertukar kepade suasana yang aku sendiri ta ley nak gambarkan..amir tolak pemberian aku..dy kate,ia ta sepatotnye jadik macam nih..aku rase bengang kerane dy tolak pemberian aku..tapi oleh sebab aku sayang pade dy,aku bertolak ansur utk mendengar penjelasannye..

HARI VALENTINE BUKAN HARI KITE,SAYANG..KITE MUSLIM DAN VALENTINE BUKAN..KITE ADE CARA UTK BERKASIHAN DAN MEREKA JUGA ADE CARA UTK BERKASIHAN..DAN UTK TUNJUKKAN RASE SAYANG ANTARE KITE BUKAN HANYA ADE PADE HARI INI,TAPI ADE BANYAK LAGI HARI2 LAIN..SAYA MINTAK MAAF SEBAB BUAT AWAK TERSINGGUNG SEBAB TOLAK PEMBERIAN AWAK..SAYA DENGAN SENANG HATI AKAN TERIMA PEMBERIAN AWAK KECUALI PADA HARI INI..

ye,pade mase itulah aku dan amir memulakan sebuah diskusi yang serius..sebuah diskusi yang aku sendiri ta pernah nak amik tahu..dan diskusi tuh banyak sedarkan aku betape jahilnye aku..oh ye,aku bukanlah minat utk bercerita tentang agame secare tibe2 macam tuh..sebelum tuh,aku ade kisah yang tersendiri yang akan diceritakan nanti..

pulang dari rumah pade hari tuh,aku yang masih lagi curious nak tahu pasal hari valentine mebuka laman sesawang dan cube mencari..ade banyak sumber yang menceritakan pasal valentine..walaupon ade sedikit fakta yang berbeza,tetapi secare teknikalnye,ia tetap same..seorang PENDETA dan CINTANYA

aku tersentak ketika amir tibe2 memegang tanganku..membawaku semule ke mase hadapan di mane aku sedang duduk2 bersame pasangan tercinta sambil makan aiskrim.."berangan ye.." aku hanya tersenyum dan membalas pegangan tangannye..aiskrim aku habiskan dan kami sambung kembali berjalan2..dan melihat anak2 muda yang berkasihan sempena hari tuh..semoga hati mereka terbuka utk menadah hidayah dr DIA yang maha pengampun..

to be continued(yang tatau bile)

KAKI SEMBANG

© CERITERA ET CETERA
Maira Gall