Friday, 18 February 2011

CHAPTER 51-ruginya aku di sana

kamal el mekki-islamic video lecture under islamic society
aku bangkit dari pembaringan selepas mendengar tiupan yang pernah aku dengar semase aku hidup di dunia dulu..

aku berjalan di sebuah padang yang luas..tapi sangat sesak..sesak dengan semua manusia yang pernah wujud di dunia..di sana aku melihat ramai manusia dalam bermacam2 keadaannye..ade yang sangat cantik rupanye dan ade yang buruk lagi menakutkan..di situ..aku juga ternampak sebuat kawasan tinggi..di sane,ada ramai anak2 kecil yang putih bersih berlari2 mendapatkan ibu bapa mereka utk menolong mereka semase perhisaban..atau mungkin juge menuntut hak mereka yang mereka ta dapat di dunia..

aku belum berkahwin..make aku tidak mempunyai anak..dan aku juge ta pernah berzina..di dunia..aku buat sebanyak amal kebaikan yang aku mampu..aku solat lima waktu sehari semalam,aku tambah lagi dengan solat tahajjud dan solat sunat rawatib..ta cukup dengan itu,aku membace ayat alquran dan menghafaz semuanye..aku tunaikan zakat..haji ta payah cerita la..hampir setiap tahun aku buat..aku bersyukur kepade ALLAH yang memberikan rezeki yang melimpah ruah kepadaku..ye,aku juge rajin menderma yang bukannye sikit..make aku rase sangat bersedia utk menghadap ALLAH tatkala dipanggil namaku nanti..

di situ..aku menanti..entah berape tahun aku telah aku menanti..mungkin beribu tahun..atau beratus tahun..aku pon ta pasti..yang pasti aku terase sangat panas dengan matahari yang dekat sejengkal drpku..dan selama aku menanti,aku melihat lebih ramai manusia yang dihisab masuk ke nerake drp syurga..dan sampailah giliran aku pula utk di hisab..

dan buku amalanku diberi dr arah belakang..(al insyiqaq)

oh celaka!!!

aku fikir aku sudah cukup byk buat kebaikan di dunia..tapi semua itu hanyalah tipu daya syaitan semate (bidayatul hidayah)

aku solat lima waktu cukup tapi pade mase yang same aku juge mengumpat dan mengata manusia..
aku menderma kepade mereka yang susah tapi aku lupe utk menolong jiran2ku yang susah..
aku pergi haji dan umrah berkali2 sedangkan aku sepatotnye mambantu mereka yang ta mampu utk pergi haji..
aku membace alquran tapi sikit pon aku ta mengambil pengajaran drpnye..

dan mereka..mereka yang pernah berade di sekelilingku didunia..menuntut hak2 mereka yang sepatotnye aku berikan..lidahku kelu dan kaku pabila ditanye ALLAH yang yang maha adil..yang menjawab hanyalah anggota tubuhku..

aku takot..seluruh tubuhku menggigil..dan kemudian aku berjalan menuju titian sirat..aku nampak syurga yang indah luas terbentang di hadapan mata..dan di bawahnye adalah nerake yang sangat mengerikan..aku berlari2 menuju ke syurga..tapi entah kenape aku terase langkahku sangat lambat..dan entah bagaimana aku tersungkur dan terjatuh ke dalam api yang dulu aku ta ambil berat sangat akan panasnye dan baranye..

sebelum dihisab..aku melihat Rasulullah sibuk memberi syafaat kepade umnat baginda..aku dapat melihat kasih sayang baginda melalui pancaran cahaya dari wajahnya..betapa baginda sanggup meninggalkan syurga yang indah lagi penuh kenikmatan utk menolong ummatnya yang yang telah banyak melakukan dosa..

dan aku..hanya mampu melihat..alangkah bahagianye mereka yang rajin berselawat ke atas baginda dulu..


"Good deeds can't compensate the bad manner but GOOD MANNER can compensate bad deeds"

pesanan dari penaja:
itu hanyalah gambaran aku tentang padang mahsyar yang aku ta masukkan banyak lagi perkara lain..keadaannya taklah se ok itu dan tiada seorang manusia pon yang sempat nak pikir pasal orang lain sebab sibuk memikirkan perihal diri sendiri..it was just a story..

0 reaction:

Follow by Email

 

BingKiSan Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template