Tuesday, 17 May 2011

CHAPTER 78 -seindah rama2

“Sesunguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda ulul albab. Iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun baring dan mereka banyak berfikir mengenai penciptaan langit dan bumi kemudian berkata ‘Wahai Tuhan kami, kamu tidak menciptakan ini engan sia-sia, maha suci engkau, maka peliharalah kami dari siksa api neraka. (Surah al-Imran:190-191)

tibe2 teringat kenangan mase aku tadika tym 5tahun

mase tuh aku kat dalam kelas nak pergi taman permainan tym rehat

tibe2 aku ternampak suatu bende terbang dr atas pokok

gaye dy macam nak jatuh jep..macm baru belajar terbang

cantik gila bende tuh samapai buat aku pegun lame beberape saat

kawan2 aku yang lain pun nampak

dorang sibuk kecoh

"cikgu..rama2..rama2 cantik.."

then baru aku tahu, bende yang cantik tuh name dy rame2..

cikgu aku pun ceritalah pasal rame2 dr kepompong nih

ta silap aku, dy ade nyanyikan satu lagu

dari ulat jadi kepompong
cukup tidur dalam kelonsong
cukup mase kepompong pecah
jadi rama2 yang indah
rama2 terbang merata
sangat cantik aneka warna
hisap madu dipohon bunga
tapi sayang hidup ta lama

seorang senior nih bg tahu aku cerita yang cikgu dy cerita tym kat kelas

seekor ulat yang nak jadik rame2..dy mesti akan lalui proses pembentukan rame2 dalam kepompong dulu..

dr kepompong tuh, sampai suatu mase..ia pecah..

dan rama2 yang terhasil bukan senang2 bole keluar dr kepompong tuh..

kepompong tuh keras..dan ianya memerlukan tenaga yang byk utk pecahkan..

rama2 mane ade struktur anggota badan yang kuat utk pecahkan..

tapi, dengan semangat dy yang tinggi, dy cuba..dan cuba..dan cuba..

akhirnya dy bole keluar juga..

terbang dan cantik..

u know, ade cerita seorang lelaki nih

dy kesian nak tengok rama2 tuh susah nak keluar dr kepompong

jadik dy pun tolong keluarkan rama2 tuh dr kepompong

so akibatnye, rama2 tuh ta pandai terbang

dan akhirnya mati

kesian kan?

lumrah alam yang ALLAH ciptakan jgn di usik

kalau kite ubah, buruk jadinya

berbalik pada rama2 tadi

ape pengajaran yang bole diambil dr kisah di sini

bukan setiap kesusahan yang ALLAH beri pada kita

tanda DIA benci

tapi sebenarnya DIA nak ajar kita

macam mane nak jadik seorang yang tabah dalam hidup

macam mane nak jadik seorang yang kuat

dalam hadapi pelbagai cabaran hidup

semakin susah dugaan, semakin kita kuat

ALLAH ta pernah biakan kite keseorangan

even tym baby kite lapar pun, ALLAH bg kite ilham

supaya menagis mintak mak susu

lihat, betape sayang ALLAH pada kita..

bile pulak kite nak sayang pada ALLAH?

1 reaction:

deqnamalu said...

nice one!
subhanallah..=)

Follow by Email

 

BingKiSan Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template