Friday, 30 September 2011

ustaz accident

last week, my ustaz accident. accident yg sgt teruk. and if me in his place, maybe i couldn't bear the conditions that he feels right now.

peha beliau kene dimasukkan besi, tulang rusuk patah (byk lg kecederaan sebenarnya tp aku ta ingat) anak beliau yang perempuan meninggal dunia dan beliau langsung tak tahu pasal tu.sekarang masih lagi dalam icu (latest information i know). ianya sangat tragic dan aku tak mahu membayangkannya pun. ta sanggup.

kejadian yang menimpa ustaz betul2 buat aku byk berfikir pasal ape yang aku lalui.

aku selalu mintak kat ALLAH macam2 sampai at one point aku segan nak mintak sebab amalan aku ta seberapa. but if ta mintak, da macam aku ni sombong dengan ALLAH.

rasenye banyak kali aku mintak aku dapat on the spot. misalnya, satu hari tuh aku jalan2 dengan sepupu aku ni naik motor, name dy nor. since dy lagi tua aku panggil kak nor. kitorang g bandar muar sebab dy nak beli baju raya kat k-mall. aku temankan jep la. after shopping, bile kak nor nak bukak kunci moto, baru dy perasan yang dy kunci motor terbalik. so, mmg susah gila nak masukkan key kat dalam pad lock sebab lubang dy menghadap sport rim(betulke aku eja?aku pandai sebut jep.heh) mmg susah nak bukak sebab sport rim tuh dengan tayar macam dah lekat. so tade gune la nak pusingkan tayar ke ape.

sepupu aku dah nak nangis da tp dy tahan air mata dy. aku ta ase cuak dalam hati. sebab, aku bole rase tade bende buruk akan berlaku. bukan nak menunjuk ke ape, aku cuma nak cerita ape yang aku rase tym tuh. aku kesian tgok sepupu risau gila. walaupun aku pun risau pikir cam ne  nak bukak kunci tuh, tapi aku buat muka cool jep. it is psychology thing la. kalau aku buat cuak karang sepupu aku lagi cuak.(pada pendapat aku) so aku try buat dy calm sket.

dalam hati aku banyak kali berdoa

"ya ALLAH, bantulah kami. hantarlah seseorang utk bantu kami. ya ALLAH, tunaikanlah permintaan aku. aku adalah hambaMU yang lemah."

and suddenly i heard voice

"bole saya tolong?"

and on that tym kitorang rase lega sangat. budak llk tuh tolong pecahkan pad lock tuh. gila kuat. besi kot. and aku rase bersyukur sgt dalam hati. aku cuma bole ucapkan terima kasih kat budak tuh. semoga dy dan keluarganya diberkati di dunia dan di akhirat.

dan balik uma tym tuh, aku rase nak menangis. sebab, aku rase berdoa dan terus dimakbulkan tu suatu keajaiban bg aku manusia yang serba serbi kurang iman ni. aku rase terharu sgt dengan ALLAH.

dan bila aku dengar pasal ustaz aku yang kemalangan tuh, aku terfikir yang aku selalu mintak ape yang aku tade, dan aku jarang mintak kekalkan apa yang aku ada. mungkin hari nih aku ada mata tapi esok mungkin aku buta. mungkin hari ni aku ada mak ayah tapi hanya ALLAH tahu esok aku masih ada lagi mak ayah atau jadi yatim piatu.

bolehkah mintak sesuatu keadaan tuh kekal selamanya sedangkan lumrah alam tu akan berrubah ikut masa?
entahlah.

if ALLAH nak amik sesuatu dr aku, aku cuma mintak agar waktu tuh, aku jadikan aku seorang yg sabar,kuat dan redha. sebab habuan sabar di akhirat tuh lebih besar.

Rasulullah S.A.W  bersabda bhw ALLAH berfirman

"tidaklah ada seorang pun dr hambaKU yang mendapatkan penghargaan dariKU kecuali mereka yang apabila aku uji, mereka membersihkan dirinya dr dunia dan aku akan memasukkan mereka ke syurga"

(hadis riwayat bukhari)

p/s :semoga ustaz cepat sembuh

KAKI SEMBANG

© CERITERA ET CETERA
Maira Gall