Saturday, 5 November 2011

memory lane of balik kampung

wah. sudah sampai rumah! haha. ok, sepatotnye dimulakan dengan ucapan Alhamdulillah. kan.

at the first, i am really happy bila dah nak balik kampung. biaselah, sebulan setengah tak balik wo. dengan homesicknye. sape tak sabar nak balik uma. nak jumpe mak ayah adik nenek kucings pokok2 pelam yang berbuah lebat cili2 yang masak2 bole dibuat sambal dan katil queen dalam bilek. who will not miss that?

walaupun penat balik petang semalam, habis kelas terus naik bas, ok, actually lepak jap sebelum naik bas. sampai kat ktm sesak gila. kat tbs (terminal bersepadu selatan) pun ta yah cerita. sume dah gaya macam mangsa banjir jep duduk kat kaki lima dalam tuh. sumpah ramai gila orang.

oh oh, mase lepas amik air sembahyang nak solat jamak qasar maghrib isyak, ade sorang budak nih tegur aku. dy tanya "kak anis eh?" aku cakap. a ah, sape ni? "la, kak anis tak kenal saya ke?saya azza. junior setahun." muka aku mmg blurr gila tym tuh. aku rase mcm pernah nampak muka budak nih tapi tak ngat plak. muka dy cam sedih ah sebab aku tak ingat dy. sori dik, mmg akak tak ngat. panggil kak anis plak tuh. haha. setahu aku name glamour aku kat sekolah kak yu. huhu. kitorang ade short conversation jep pastu dah tak jumpe dah. aku cari gak si azza tuh tapi mmg takdir pertemuan kitorang sekejap jep kot.

dan dalam perjalanan pulang tuh, macam2 bende aku alami yang sedikit sebanyak mengurangkan kegembiraan aku. ade kawan aku nih, dy nak balik uma tapi parents dy ta ley amik sebab bz kerja. kesian sangat. aku tahu dy lepas menangis tapi seriously aku tatau nak cakap cane. hope raye haji nih ade sesuatu yang bermakna utk dy.

mase tengah tgu bas, aku online jap kat tingkat atas. jumpalah sorang kakak nih jadik cikgu kat taska. inah herina name dy. orang sabah. banyak jugaklah bende yang kitorang bual. dua2 talkative kan. haha. walaupun baru kenal, tapi kakak tuh mmg mesra. seronok gila. menghilangkan kebosanan aku menunggu bas. tapi kesian gila tiket bas dy balik larkin pukol 1 pagi kot! sebab dy baru beli tiket on the spot. dy tak plan pun nak balik sebenarnye tapi dah sume kawan2 balik, so dy pun balik. kesian gak ah. mata pun dah merah macam tak cukup tidur. harap2 dy dah sampai jb dengan selamat.

mase kat dalam bas tuh, lega gila tak terkata. rase macam nak tengok movie tapi aku malas pulak nak on laptop. so bende paling bagus utk dibuat adalah tidur. haha. tapi tak tidur2 pun. kalau tidur pun dapt sejam jep. aku banyak melihat pemandangan sekeliling. dan banyak gak lah aku nampak kereta rosak kat tepi jalan. mesti dorang pun rushing kan nak balik kampung. tak sempat servis keta. kesian gila. terkandas kat tepi highwaybut kalau dorang sabar, doranglah antara orang2 yang beruntung sekali.

dan sekarang bila aku dah sampai uma, mak aku pulak demam. mmg ta ley kata apa dah. baru plan nak ajak jalan2 kat bandar. tapi takpe, semua ni ade hikmah kan. maybe it is my turn plak jaga mak aku. eheh.

ape yang aku dapat sepanjang perjalanan balik, well, kite ta ley lah happy sangat sebenarnye sebab ramai lagi kat luar sane tengah sedih. biarlah bergembira tuh sederhana sahaje. ok, actually nasihat kat diri sendiri sebab excited sgt nak balik. haha. kepade semua

selamat hari raya haji..
may ALLAH bless your day

KAKI SEMBANG

© SURA HAMBA
Maira Gall