Wednesday, 22 February 2012

CHAPTER 99-not only the good can give advice

orang yang beri nasihat itu tak semestinya perlu sempurna. kerana manusia itu lumrahnya ade turun dan naiknya. tapi tak perlu menjadi sempurna utk memberi nasihat. kerana hakikat manusia itu tiada yang sempurna.

Rasulullah mendapat gelaran al-amin di kota mekah. apa yang baginda cakap pasti akan ada yang dengar. sebab mereka tahu yang Rasulullah itu seorang yang jujur. but then one day, ketika Rasulullah menyebarkan islam secara terang-terangan di kaki bukit safa.

Rasulullah bertanya satu soalan.

"wahai penduduk mekah, sekiranya aku katakan bahawa ada tentera yang datang di sebalik bukit utk menyerang kita, adakah kamu akan percaya?"

dan penduduk mekah menjawab " ya Muhammad. kami percaya. engkau selau berkata benar."

but then bila RAsululullah menyatakan bahawa dalam dunia ini cuma ada satu Tuhan sahaja yang berhak disembah dan nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH, kenapa ade ramai yang menentang sedangkan sebelum ini mereka semua percaya apa yang Rasulullah sampaikan?

there are many answers for that one 'why' question. dan aku bukan nak higtlight kenapa mereka menentang bagai. ape yang aku nak highlight kat sini adalah, tak semestinya bila kite tak sempurna, bila kite ade keburukan, tak ada orang yang akan mendengar pada kite. dan tak semestinya bila kite baik, ade ramai yang akan mendengar pada kite. lagi ramai dengki adalah kot. muhaha.

well, walaupun kadang2 nasihat yang diberi drp orang yang kite rase biasa jep kite mungkin ragu2 nak dengar, tapi nanti lama2 kite akan fikir jugak tentang perkara tu. well, it happens to me. aku susah siket nak mendengar nasihat unless aku yang mintak. sebab bila aku mintak nasihat, maknanya aku mmg dah berlapang dada nak mendengar ape yang orang tu bakal sampaikan.

itulah adelah pengajaran yang aku dapat disebalik peristiwa nabi menyampaikan dakwah secara terang-terangan. kat mana2 pun boleh belajar dan ambil pengajaran, as long as, kita mahu berfikir. wallahua'lam.

Follow by Email

 

BingKiSan Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template